Pituus: 8,8 km. Taso: Helppo

Mtb Nikkarila vie pyöräilijän Vedenjakajan monipuolisille kumpumoreenimaastoille. Erinomaisena lähtöpaikkana toimii Pysäköintialue P8, josta voi lähteä polkemaan suoraan kohti Kukkarojärven kierrosta.

Baana on leveää ja miellyttävää vaikka kaupunkipyörälle

Maasto on helppokulkuista ja kaunista.  Moreenikumpudrumliinit luovat ympäristöön sadunomaisia muotoja. Mielikuvitus rakentaa niistä muinaisia hautakumpuja tai vähintään asuinsijoja, sillä niitä on tiettävästi ollut tällä seudulla jo esihistoriasta saakka.

Kumpumoreenit pääsevät oikeuksiinsa tällä osuudella.

Heti alkumatkasta voi poiketa Kukkaro-Mannisen kannaksen taukopaikalle, josta löytyy pöytä eväiden nauttimista varten.

Reitti kulkee leveää ja hyväkuntoista polkua. Vasemmalle jää Mannisenlampi ja oikealla puolella on Kukkarojärvi. Välillä matkalla voi olla muutama kosteampi kohta, mutta niiden yli pääsee hyvin maastopyörällä ja muillakin pyörillä ainakin taluttamalla.

Kukkaroniemen päätä lähestyttäessä reitti tekee miltei täyskäännöksen ja jatkaa itään Kukkarojärven rannan pysyessä yhä oikealla puolella. Reitti kulkee maisemallisesti upeasti pitkin rantatörmää.

Polku on hyväkuntoinen ja sallii hyvin jalankulkijoiden ohittamisen.

Pienellä poikkeamalla kohti rantaa pääsee Kukkarojärven itärannan taukopaikalle, josta löytyvät WC, tulentekopaikka, laavu ja kuntoiluvälineitä.

Matka jatkuu hieman rantaviivasta eroten kohti reitin ikimetsä-osuutta. Vanhat naavaiset puut luovat rauhoittavan tunnelman metsään. Vauhtia kannattaa hiljentää ja nauttia hetken puuvanhusten seurasta.

Kukkarojärven ikimetsää.

Seuraavaksi matka käy hieman haastavammaksi, sillä matkalla on muutamia pitkoksia. Taitava pyöräilijä pysyy edelleen satulassa, mutta ensikertalaisen on hyvä hypätä hetkeksi taluttamaan ajopeliään. Se tuskin haittaa, sillä pyöreä Pukinsilmä-lampi tarjoaa katseltavaa hitaampaankin menoon.

Pitkokset voivat olla liukkaita

Pukinsilmä on pyöreä suolampi.

Reitti ylittää Metsäopistontien ja jatkaa kiertäen Mustosen rantaa pitkin. Polku on hivenen kapeampaa kuin alkumatkasta, mutta silti vielä helppoa pyöräiltävää. Välillä on kivikkoisempia kohtia, mutta niistä selviää vielä helposti. Mustosen rannalla on useampi taukopaikka, joista ensimmäisenä tulee eteen Mustosen eteläpohja. Seuraavana on vuorossa Mustonen-Kypäräkankaan tulipaikka.

Polku kapenee hieman, mutta on silti helppo pyöräillä.

Polulle tehty avohakkuu luo särön muuten miellyttävään luontokokemukseen.

Reitti nousee harjumaiselle maasto-osuudelle.

Reitin viimeinen osuus kulkee harjumaisessa maastossa saapuen viimein alkuperäiselle vedenjakajalle, Punkaharjulle. Loppupätkän voi ajaa joko tietä pitkin tai tien ja järven välissä olevaa polkua. Jos tauolle ei ole aikaisemmin ehtinyt, on viimeistään Nikkarilan kankaiden lähtöpaikalla aika syödä retkieväät.

Punkaharju on alkuperäinen vedenjakaja.