Pituus: 6 km. Taso: Helppo

Kukkarojärven kierros kulkee pitkin Vedenjakajan kumpumoreenimaastoja. Erinomaisena lähtöpaikkana toimii Pysäköintialue P8, josta voi lähteä kävelemään suoraan Kukkarojärven kierrosta. Suositeltava kiertosuunta on vastapäivään. Voit myös aloittaa reitin lähtöpaikoilta:  P9, P10, P11, P12 ja P13.

Polku on hyväkuntoinen ja helppo kävellä millä tahansa kengillä. Reitillä näkee myös polkupyöriä ja jopa lastenrattaita. Sateisen sään jälkeen voi paikoitellen olla pehemeämpää, mutta kosteammat alueet on yleensä hyvin kierrettävissä.

Moreenikumpudrumliinit luovat ympäristöön sadunomaisia muotoja. Mielikuvitus rakentaa niistä muinaisia hautakumpuja tai vähintään asuinsijoja, sillä niitä on tiettävästi ollut tällä seudulla jo esihistoriasta saakka.

Kumpumoreenit pääsevät oikeuksiinsa tällä osuudella.

Heti alkumatkasta voi poiketa Kukkaro-Mannisen kannaksen taukopaikalle, josta löytyy pöytä eväiden nauttimista varten.

Reitti kulkee leveää ja hyväkuntoista polkua. Vasemmalle jää Mannisenlampi ja oikealla puolella on Kukkarojärvi.

Kukkaroniemen päätä lähestyttäessä reitti tekee miltei täyskäännöksen ja jatkaa itään Kukkarojärven rannan pysyessä yhä oikealla puolella. Reitti kulkee pitkin maisemallisesti upeaa rantatörmää.

Pienellä poikkeamalla kohti rantaa pääsee Kukkarojärven itärannan taukopaikalle, josta löytyvät WC, tulentekopaikka, laavu ja kuntoiluvälineitä. Jopa uimassa voi pulahtaa, vaikka virallista uimapaikkaa olekaan.

Matka jatkuu hieman rantaviivasta eroten kohti reitin ikimetsä-osuutta. Vanhat naavaiset puut luovat rauhoittavan tunnelman metsään. Tässä kohtaa on hyvä pysähtyä ja nauttia hetken puuvanhusten seurasta.

Kukkarojärven ikimetsää.

Seuraavaksi matka käy kohti suoaluetta, joka ylitetään onneksi pitkospuita pitkin. Sadekelillä tai syksyn ensipakkasilla pitkokset voivat olla liukkaita, mutta ne ovat onneksi suhteellisen hyväkuntoisia. Katseltavaa riittää myös suoalueella. Etenkin pyöreä Pukinsilmä-lampi kehottaa ottamaan itsestään valokuvia.

Pukinsilmä on pyöreä suolampi.

Reitti ylittää Metsäopistontien ja jatkaa kohti Mustosen rantaa. Polun haarautuessa valitaan vasemmalle kääntyvä polku. Halutessaan tässä vaiheessa voi myös pidentää reittiä ja kiertää myös Mustosen kierroksen.

Reitti jatkaa Mustosen länsirantaa noudatellen aina lähtöpaikalle P8 asti.